Kettlebell Nyomtatás

Így kezdődött

A Kettlebell vagy más néven Girya egy tradicionális orosz vas súlyzó, ami leginkább egy füles ágyúgolyóra hasonlít. Tulajdonképpen egy ősrégi sporteszköz, már az ókori görögök is használták kőből készült elődjét az olimpiákra való felkészülésben. Elterjedt a türk népek körében is, majd a cári Oroszországban, ahol eredetileg a takarmány mérésére szolgált. Parasztok és mezőgazdasági munkások használták, és erejük oly mértékben és tempóban megnövekedett, ami a cári hadsereg figyelmét sem kerülte el.

 

Katona, légy erős!

A Szovjetunióban is nagy hagyománya volt (túlélt egy rendszerváltást!), egy olyan erőnléti edzésmódszer formájában, amit már kifejezetten katonáknak, rendvédelmieknek és egyéb fegyveres testületeknek fejlesztettek ki, de előszeretettel alkalmazták a szovjet erősportolók is, például olyan súlyemelő-legendák, mint Vlaszov, Zsabotyinszkij és Alekszejev.

Az orosz különleges egységek sokban köszönhetik acélos erejüket, halálos gyorsaságukat és kimeríthetetlen állóképességüket a kettlebell edzésnek. „Katona, légy erős!” – a szovjet fegyveres erők erőnléti edzésének kézikönyve szerint a kettlebell edzés „az erőfejlesztés egyik leghatékonyabb eszköze”, amely „az emberi erő-potenciál kiaknázásában új korszakot” képvisel.

És ha én nem vagyok katona?

Lássuk, miért válhat hasznodra mégis.

A fentiekből következik, hogy fölösleges izomtömeg-növelés helyett inkább az izmok hatékonyságát, azaz a relatív erőt, és a funkcionális erő ill. erő-állóképesség fejlesztését célozza. És persze mindezt úgy, hogy minimális idő- és eszközráfordítással igen gyorsan igen komoly eredményeket hozzon. Ezáltal nagyon intenzív, egy-egy edzés sosem tart tovább 40-50 percnél, haladóknál pedig, amikor épp nincs benne új gyakorlat tanulása, sokszor csak 10-20-30 perc (de az viszont kimeresztő, az tény...)

Ugyanakkor első helyre teszi az egészséget és a biztonságot, különös tekintettel az ízületekre, hiszen a beteg/sérült katona nem jó katona. Sőt, külön hangsúlyt kap a megelőzés, a szívósság. Úgy kell megedzeni a katonát, hogy a sérülés veszélye akkor is minimális legyen, ha bevetésen, előre nem kiszámítható helyzetben, váratlan feladatokat kell ellátnia.

Pavel és a Hard-Style Russian Kettlebell Challenge (RKC)

Az extrém kettlebell edzés valószínűleg kizárólag az orosz különlegesek sajátja maradt volna, ha a volt Specnaz kiképző Pavel Tsatsouline nem emigrált volna az USA-ba. Az amerikai katonai és rendfenntartási elit azonnal felismerte az orosz kettlebell nagyszerűségét: primitíven egyszerű és halálosan hatékony, akár egy AK-47.

Pavel modern tudományos kutatások eredményeit is felhasználva továbbfejlesztette és átfogó rendszerré dolgozta ki a kettlebell edzés módszereit. A Hard Style „Russian Kettlebell Challenge” (RKC) módszertana már arra jött létre, hogy más rendszereket támogasson.

Legyen használója átlagember, elit sportoló vagy különleges egységnél szolgáló katona, egy biztos, ez a rendszer a lehető legjobb alapot nyújtja. Miért? Épp mert arra találták ki, hogy támogató rendszer legyen. Nem tolakodik be erővel a felkészítésbe, meghúzódik, hogy kiegészítsen. Miközben tudja, hogy egyedül is el tudná látni a felkészítést, amire előbb-utóbb mindenki rá is jön.

Maximális teljes testes felfeszülés

A kettlebell hatékonyságának egyik titka az alakjából adódó különleges tulajdonsága, hogy a súlyzórúddal ellentétben a kettlebell súlypontja nem a kezedbe esik. A "nem-ott-húz-ahol-fogod" pedig, jól gondolod, igen nagy jelentőségű a maximális erő fejlesztése szempontjából, teljesen másképp (és szusszanást sem hagyva) terheli az egész testet. Állandó dinamikus feszítettséget kell fenntartani (aki tudja, mi az a Sanchin kata, annak nem kell magyarázni), mert a golyó folyamatosan "ki akar törni". Rendesen olyan, mintha ellened dolgozna, nem véletlen, hogy sokan nevet adnak neki… :)

Explozív power,  elnyűhetetlen erőállóképesség

A teljesítmény érmének két oldala van. Az izmok minél keményebb megfeszítésében rejlik az erő, de ez önmagában még lassú erő. A másik oldal az izmok ellazításának képessége, ebből származik a gyorsaság és a rugalmasság.

Szó sincs arról, hogy a kettő kizárná egymást, sőt! A mobilitás és stabilitás egyensúlyának felborulása nemcsak a teljesítménynek szab gátat, de sérülékenységet is eredményez - a mobilitás irányába történő eltolódás az ízületeket veszélyezteti, az ellenkezője pedig az izomzatot.

A kettlebell gyakorlatok természetüknél fogva gondoskodnak  arról,  hogy az erő és erő-állóképesség fejlesztése a kettő megfelelő arányára épüljön fel, így optimális hátteret biztosítanak a teljesítmény-fokozáshoz.

A kettlebellt a füles kiképzés egyedülálló módon ballisztikára is alkalmassá teszi, ami (a szó mindkét értelmében) kegyetlenül fejleszti az explozív, robbanékony erőt és az erőállóképességet, a fogáserősségről már nem is beszélve.

A ballisztikus kettlebell gyakorlatok mozgásciklusában ugyanis a teljes megfeszítés és a teljes ellazítás szakaszai váltakoznak gyors egymásutánban. Ez arra tanít, hogy képes legyél szemvillanás alatt hatalmas erőket generálni, és közvetlenül utána ugyanolyan gyorsan teljesen ellazulni (Ichi geki...? :) ).

Az RKC Hard-Style szakítás során a golyó által kifejtett dinamikus erő bizonyos pontokon  a súlya 5-szörösének statikusan megfelelőt is meghaladja. Csinálsz mondjuk a 24 kilóssal 10 perc alatt 200 ismétlést (United States Secret Service Snatch Test), szerinted...? :)