Alakformálás Nyomtatás

Segítünk - ha már nem hiszel a mesékben, bűvös bogyókban, csodaturmixokban, az "izompumpálás",  a mókuskerék-"kardió" és a mágikus zsírégető zóna mítoszában...

Amit viszont tisztázzunk előre:
Mindenhez, amit az edzéssel el szeretnél érni, munka szükséges. Egyrészt a megfelelő minőségben, másrészt a megfelelő mennyiségben és intenzitáson. Az izomépítésnél még ez kézenfekvő is, de ne feledd, a zsírt is az izomban égeted el. Ehhez pedig teherbírás szükséges. Szóval akármi a cél, meg kell erősödnöd. (teljesítmény-fokozás)
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy először a mozgásod minősége fog megváltozni, aztán a tartásod, a közérzeted, az erőnléted, és csak utána a kinézeted.
És ez is csak akkor, ha az életviteled is támogatja, nem pedig szabotálja a törekvéseidet.
Ez egy igen sok tényezős történet (életmód-tanácsadás), de ragadjunk ki, csak a példa kedvéért és csak nagyon érintőlegesen, egy kellőképpen vitatott témát, a táplálkozást.
Az, hogy mekkora a tömeged, javarészt (bár nem kizárólag) attól függ, MENNYIT eszel, ahhoz képest, hogy mennyi kalóriát égetsz.
Ha túl keveset, tehát kalória-deficitben vagy, akkor nincs az az edzésprogram, akármilyen bonyolult, osztott és összetett, ami tömeget tudna varázsolni rád. A semmiből ugyanis nem lehet építeni semmit.
Ha meg túl sokat, azaz kalóriatöbbleted van, akkor súlyt (izmot és zsírt, változó arányban, de erről ld. lentebb) fogsz magadra szedni, edzhetsz bármit/bárhogy, sőt, ha semmit nem edzel, akkor is - ennek semmi köze a kettlebellhez, sem más eszközhöz.
Az meg, hogy a tömeged milyen összetételű (testzsír-százalék, izomzat minősége, arányossága, stb.), attól függ, MIT eszel és HOGYAN élsz/edzel.
Például tasakos levesből és vattacukorból nehéz minőségi izmot gyártani. (Nem, ez nem anti-vegetáriánus kiáltvány, ez egy tápanyagmentes műanyag kaják elleni mini-kirohanás.) Meg persze akkor is, ha az izomzatod nem kapja meg a megfelelő mennyiségű ÉS intenzitású terhelést. (Minőségiről van szó, nem vizes-szivacsos kamu-tömegről).
Szintén nem könnyű leapasztani a zsírréteget, ha közben folyamatosan tömény szénhidráttal táplálod, ami újra és újra felveri az inzulinszintedet, megakadályozva ezzel a zsírbontást, cserébe viszont fokozva az éhségérzetet. Vagy a szervezetedet a sok hosszú, alacsony intenzitású "zsírégető zónás" edzéssel arra tanítod, hogy amit csak lehet, zsírként raktározzon (mert arra ugye folyton szükség van) és inkább a saját izomszövet elégetéséből tartsa fenn magát (mert arra meg nincs, hisz nincs intenzív terhelés).
Persze, ha kalória-mínuszban vagy, a kilók száma csökkenni fog így is (bár még ez sem biztos, ez itt egy végtelenül összetett folyamat végletekig leegyszerűsített leírása), de a testzsír-százalékod nem biztos, hogy - sőt, biztos, hogy nem - a kívánt irányba fog változni.

Semmi nincs ingyen, és semmi nem marad következmények nélkül. A jelenlegi kinézeted (is) egyenes következménye annak, ahogyan eddig éltél. Amikor változtatsz dolgokon, annak a hatása bizonyos időn belül ugyanígy megjelenik. És ha aztán ismét visszatérsz a korábbi szokásaidhoz, akkor az is. (Divat-diéták, jojo-effektus, ismerős?) Tartós hatást tehát csak tartós változtatásokkal, életmódváltással lehet elérni.